lördag 16 maj 2009

Kort reserapport

Lördag morgon klockan 10 gled vi iväg på vår Road Trip till Amsterdam. Vid lunchtid svängde vi av 45:an vid Glomme utanför Falkenberg. Längst ute vid havet såg vi en fyr - Motorps tånge - där stannade vi. Måste vara ett poppis ställe för där var fullt med bilar och människor. Det visade sig att den "Bredstjärtade labben" hade passerat men vi kom tyvärr för sent för att se den.

Lunch bestod av mitt hembakade utflyktsbröd som var fullproppat med mozzarella, basilika och italiensk skinka. Vi hade tur med vädret och passade på att njuta av solen, värmen och ledigheten - något djur passade på att njuta av syrran vilket inte hon uppskattade lika mycket! Tur att alla fågelskådarna åkt för annars kunde de sett tre bredstjärtade damer lapa sol i bh och trosor;-))

Gick en runda längst stranden och njöt av doften från havet - att vi blev helt urblåsta är en helt annan historia!

Nästa planerade stopp - Lund så vi rullade vidare. I Lund pågick Lundaloppet så staden var fylld av motionärer men vi skippade att efteranmäla oss utan traskade vidare mot domkyrkan för att njuta lite utav stillheten. Där med hjälp av ett stort väggur listade vi ut vilka dagar vi föddes på. Mamma och jag är fredagsbarn och syrran föddes på en torsdag - kul grej!

Efter Lund tog vi oss till Sjöbo. Där bor en av våra kusiner som vi inte träffat så ofta. Men när vi tre var ute och reste tyckte vi att det passade finfint att besöka henne även hon var glad att vi valde att stanna. Hon bodde i ett underbart hus med en innergård som inte gick av för hackor. Ett mycket trevligt stopp och vi blev verkligen bortskämda. Efter en mycket delikat middag och massa snack kröp vi till sängs.

Efter en mumsig frukost åkte vi så vidare mot nya mål!

Tog bron mellan Malmö och Köpenhamn och E 20 genom Danmark. Det blev fler broar och när vi passerade en av dessa såg vi ett bra lunchställe så vi gled av vägen. Knudshouved hette stället vi stannade vid och där åt vi lunchen som syrran förberett - risotto á la viktväktarna. Vår utsikt var underbar och igen lyckades vi med konststycket att hitta en plats i lä i solen så åter igen blev det till att ta av toppen och njuta av solen som värmde vår hud.

Passade även på att fota lite;-))

Jag körde bil genom Hamburg och Bremen och erkänner att det var lite väl svettigt med all trafik och alla olika filer.

Men bara en liten stund efter storstaden lugnade trafiken sig och det kändes mycket lättare. Svängde av och sökte ett ställe för natten. Hittade till Bookhozberg och bodde på Zum schwarzen Ross ett litet mysigt hotell. Tog en promenad på kvällen och hamnade på den lokala kinakrogen. Vi var inte så jättehungriga utan vi nöjde oss med en förrätt - mumsigt värre ändå och ölen slank ner utan problem.

Efter en underbar frukost samt proviantering i det lokala bageriet gav vi oss vidare mot Amsterdam.

Återkommer när jag redigerat dessa bilder;-))