söndag 17 april 2011

Tvättdag



Funderar över om jag drog en vinstlott
när jag fick tvättid en lördag förmiddag,
eller vad kan man annars hitta på en lördag?

Åtta var jag på plats förväntansfull men även tvättfull!
Tvättstugan ligger i grannhuset längst nere i källaren,
så det var lite släpande för att få ner
all tvätt och alla tillbehören för att få den ren.

Insåg rätt snabbt att det bara var till att springa upp till lyan igen
hade inga läsglasögon med 
så att se de olika programvalen var rent omöjligt!

Trots att det var två relativt nya tvättmaskiner
kändes det lite 50-tal och hemmafruaktigt
att husera runt i tvättstugan.
Borde kanske haft papiljotter i håret och en städrock;-))
Har fått förslag på att en cigg i mungipan skulle
ha gjort bilden fulländad!

Efter frukost var det dags att rusa ner igen,
dags att hänga de två första maskinerna
samt sätta på ytterligare två!

Upp till lyan för lite förmiddagsfika!
Tvättiden varar mellan 8-12 
så tillbaks ner i god tid.
Tyvärr är allt inte torrt så jag rumstrerar runt lite 
mellan torkrum och tvättstuga.
Å så händer det som inte skulle hända!
Nycklarna ligger inlåsta i torkrummet 
och den dörren slår igen.
Kvar är jag i tvättstugan...
... å i nyckelknipan finns naturligtvis även
nyckeln till lyan så;-))

Men nästa tvättid börjar ju 12 så...
efter 10 minuter ringer jag en vän.
Hennes son bor i en av trappuppgångarna,
naturligtvis är han ute, tillbaks först om ca 30 minuter så...

Efter ca 20 minuter hör jag några röster
i trapphuset och rusar ut.
Som tur är blir jag räddad av en annan granne,
snacka om bra första intryck;-))

Efter en stund kommer så grannen som hade tvättid efter mig
å det var faktiskt grannen vägg i vägg 
vilket var perfekt för då kunde jag passa på 
att fråga om min klockas klang stör på natten.
Men den goa grannen trodde nog att det var han som störde mest
å eftersom jag inte hört något så....

5 kommentarer:

  1. Härligt skrivet och det ordnade sig ju till slut :-) Jag har oxå tvättstugan i grannhuset tvärs över gården, så motion får man den dagen med trappor upp och ner. Ha en skön söndag i nya lyan.

    SvaraRadera
  2. Skönt att det löste sig så bra. Det kanske snart är dags med progressiva glas... jag har mina på nästan jämt numera.

    SvaraRadera
  3. Jag får flashbackminnen från min egen första lägenhet med bokning av tvättstuga och passning av tider.
    Vad bra att nyckeldilemmat hände nu första gången för nu är det gjort och kommer inte hända igen för nu kommer du ha örnkoll på nycklarna hädanefter eller hur?
    Det är inte dumt att tvätta bara en gång i veckan heller istället för nu, HELA TIDEN!
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  4. Hej! Det var längesedan. Här har det hänt en del ser jag. Du lever lägenhetsliv och verkar trivas med det!
    Varje gång jag har tvättstugan är jag fortfarande rädd för att råka låsa in tvättstugenycklarna i tvättstugan. Men det är skönt att bara tvätta en gång i veckan numera.
    Ha det så bra och LYCKA TILL!

    SvaraRadera
  5. Oj! men vilken tur att du hade mobilen med dig! Och att allt löste sig så fint :)
    Men det där med glasögon...man känner sig handikappad när man inte kan läsa,eller hur?
    Och en sak är säker-du kommer inte att glömma nycklarna igen!
    Kram!

    SvaraRadera