onsdag 11 april 2018

En utflykt som förlängde ledighetskänslan


Har under en lång tid längtat att ta en tur till Louisiana och i helgen som gick kom jag så äntligen iväg. Blev så glad när jag kom på lösningen med att slippa stiga upp i ottan för att göra en dagsutflykt. Lösningen var så enkel att redan fredag efter jobbet ge sig av. Det gjorde att redan vid åttatiden landade jag på hotell i Helsingborg.

Hotellet var fullt av barn som var på någon hockycup, med sig hade barnen syskon och föräldrar. Kan säga att det var trångt i restaurangen på kvällen - fullt med föräldrar som skulle ta en öl/drink i baren! Ungarna for mest runt och hade superkul! Dock kanske inte riktigt det lugnet jag längtat efter :)


Efter en hamburgare och lite öl googlade jag runt lite och insåg att kostnaden för att ta med bilen över färjan Helsingborg-Helsingör var väl saftig. Så självklart tänktes det om!

En finfin frukost i lugn och ro då alla föräldrar och barn redan dragit iväg på sin cup startade lördagen. Bilen lämnades kvar på parkeringen vid hotellet och jakten på busshållplatsen var intensiv. Turligt nog identifierades platsen rätt snabbt och bussen kom nästan samtidigt. Därefter blev det färja och sen tåget till Humlebeakstation som ligger endast tre stopp från Helsingör. Mycket smidigt måste jag säga! Ett riktigt bra beslut.

Fint promenadväder så benen fick sitt. Väl på plats insåg jag att jag missat öppna mitt kort för utlandsvistelse vilket gjorde att det (tillfälligt) blev billigt för mig :)



Så mycket att titta på! Byggnationer, utställning, grönska och människor allt fångade mitt intresse. Picassos keramiska verk och Gleaming lights of the souls av Yayoi Kusama  är nog det som jag bär med mig efter besöket.


Tåget tillbaka och ett wienerbröd i Helsingör innan traditionen att "tura" fångade mig.


Lyckades minnas att det var buss 2 som skulle leda tillbaka till bilen vilket var tur det. Att sen lyckas få till ett pusstopp innan hemfärd är ju bonus utan dess like!



Väl hemma så satt det fint att vakna till en hel söndag innan jobbveckan drog igång igen!


Ha det gott vänner!

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig vårtur! Louisiana är alltid fint och tåget dit från Helsingör eller Köpenhamn är bästa alternativet, så smidigt! Knepigt att du inte kunde handla, fick du ens i dig något att äta? Minns att de hade en finfin lunchbuffé sist jag var där.

    SvaraRadera
  3. Svar; sonen kommer hem över sommaren, men sedan ska han tillbaka till Chalmers.
    Vad gäller knypplingen är jag glad om jag alls får ihop något alster!

    SvaraRadera