tisdag 9 juni 2009

Det snurrar lite för fort!

Igår kväll tog jag en runda i trädgården med kameran. Det var en underbar vindstilla kväll så motiven höll sig stilla och bra vilket underlättade för mig. Färgerna i naturen är underbart härliga -varför inte lite rött ihop med gult? Petunia och Tagetes som växer till sig i rabatten.

Några blommor har redan blommat över och är inte längre lika vackra - eller är de det ändå? Vallmons blad blir som en kjol till frökapseln. Kapseln går i lila och grönt och kjolen i rött och vitt.

I växthuset har redan mina potatisar gått i blom - håller tummarna för att det räcker till ett kok på midsommarafton! Dit är det ju inte så himla långt - å inte för att vara negativ men då vänder det ju! Nej den tanken slår vi genast bort för nu ska vi njuta av sommaren, solen, havet, böckerna som väntar, grillkvällarna, lugnet och vad mer sommaren kan tänka sig vilja bjuda oss på♥ Men medge att det snurrar lite för fort!

Jordgubbarna blommar - men än är det en bit kvar till de röda bären är på klara. En och annan jordgubbstårta slinker säkert ner denna sommaren- eller är den överskattad? Kanske dags för något annat? Varför inte doppa de "röda gubbarna" i choklad och till det dricka lite gott bubbel;-))

På fredag är det skolavslutning - då ljuder "Idas sommarvisa" och "Den blomstertid nu kommer" runt om i vårt avlånga land. Alla är säkert inte lika nöjda - de ska skiljas från sina klasskamrater och till hösten väntar något nytt och ovisst. Men det kan även kittla och vara spännande!

Vad betyder sommarlovet för dig?

4 kommentarer:

  1. Oj, vilken fråga så här på morgonen! Ber att få återkomma med svaret...

    SvaraRadera
  2. Att jag har fyra barn hemma som ska ha mat två gånger om dagen... ;-)

    Men du, hela Sverige har inte avslutning på fredag, jag sjöng redan igår! Och dottern sjöng helt andra sånger i fredags. Sönerna vet jag inte vad de sjunger i sin tvåspråkiga skola, de slutar på torsdag o fredag så jag får väl berätta sedan!

    -♥-

    SvaraRadera
  3. Hejsan! Det är 2 år sedan min yngsta tog studenten så det här med skolavslutning känner jag inte av så mycket längre. Men, visst är det något alldeles speciellt med skolavslutningar. Själv längtar jag till semester nu, bara tre veckor och 2 dagar kvar.
    Vilka underbara bilder - jag älskar blommor! Ha det så bra! Hälsningar Kerstin

    SvaraRadera
  4. Sommarlov? Det va tider det! Frihet!
    Kramar

    SvaraRadera