onsdag 8 juli 2009

Liriodendron Tulipifera i blom

En botanisk sensation i min egen stad! Så idag har jag varit och turistat i min egen stad. Något som jag faktiskt kan rekommendera er alla att göra. Ta vara på dagarna och se er om i er egen stad!

Tulpanträdet står i blom. De senaste tio åren har det sällsynta trädet blommat en enda gång! Trädet har stått på sin plats i ca 30 år och blommar först efter 25 år.














Här ser ni några knoppar om ni tittar riktigt noga!






















Här ser ni de vackra blommorna som liknar tulpaner eller näckrosor, insidan av kronbladen lyser i en orange färg.

Trädet är inte direkt litet. Tyvärr ser jag nu att någon borde ha stått vid trädet för att ge perspektiv. Men jag kan säga att jag stod under trädet innan jag fotade för då kom det en jätte skur! Trädet var mycket bra som regnskydd;-))

5 kommentarer:

  1. Vilket annorlunda, fint och "mäktigt" träd. Kul att få se det blomma. Att turista i hemstaden är en bra idé. Ha det så bra!
    Hälsningar Kerstin

    SvaraRadera
  2. Halloj,
    Sitter på jobbet och tittar ut genom fönstret. Regnet vräker ner och det är grått, grått, grått. Men det känns så skönt för jag har inte semester förrän nästa vecka.
    Kramis

    SvaraRadera
  3. Go kväll vännen,
    Nu är jag här igen. Tjatigt tjatigt. Men ville bara säga go kväll!
    Kramis

    SvaraRadera
  4. Go kväll vännen,
    Japp nu är det lata sköna dagar som gäller i 4 veckor framåt. Trallalalala jag har semester.
    Hoppas att allt är bra med dig.
    Kramis

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt spännande växt eller vad det nu var...Mvh Susannae

    SvaraRadera