fredag 14 augusti 2009

Surdegsbak

Innan jag gick till jobbet idag så väckte jag min surdeg. Bestämde mig för ett recept från Pain de Martin på brödet "Landsnoralimpan".
När jag kom hem vid 16-tiden så puttrade fördegen på riktigt bra. I med mjöl och salt och på med plastfolie så fick degen jäsa medan vi njöt av solen och grillning på altanen.

När vi njutit färdigt av sol och grillning så gav jag mig på degen.
Väljäst men ganska kladdig
med hjälp av ett rejält mjölat bakbord så gick det finfint!
Plattade ut degen och vek den några gånger.
Sen var det dags för jäsning igen.
Passade på att titta på en DVD. En helt underbar story om
"Lars and the real girl"
.
Filmen kan jag varmt rekommendera.


Efter ungefär en timma så var brödet färdig för att "hystas" in i ugnen!

Tyvärr glömde jag att sänka värmen till 200 grader
när jag satte in brödet
men med hjälp av termometern så räddade jag brödet
tog ut brödet när det kommit upp i 98 grader

Det blev inget större fel på resultatet vad jag kan se.
Smaka tänkte jag inte göra nu ikväll
utan det sparar jag till frukosten;-))

8 kommentarer:

  1. Ser ljuvligt ut, skulle gärna äta frukost hos dej!

    SvaraRadera
  2. Första frukosten avklarad. Smakade på brödet och det smakade verkligen gott!

    SvaraRadera
  3. Inte kan man tro att resultatet skulle bli ett så fint bröd efter att ha sett första bilden!
    Blir frestad att baka.
    Ha en god helg!

    SvaraRadera
  4. Förstod vikten av termometer i brödet igår, men gott blev det trots aningens ofärdig mitt.
    Ditt ser läckert ut!

    SvaraRadera
  5. Åh, vad gott med surdegsbröd!
    Vi har ett bageri i Lund som endast säljer surdegsbröd och det är väldigt populärt att handla där och VÄLDIGT DYRT! Sist vi var inne i Lund köpte vi två små bröd till en kostnad av 85 kronor...
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  6. Men jösses...själv har jag knappt styrfart innan jag vaknat upp på jobbet om mornarna! ;o)

    Men väldigt GOTT med nybakat bröd är det!...måste nog ta mig i kragen...men det får bli en annan dag! ;o)

    SvaraRadera
  7. Nu har jag förberett för nästa bak!
    ;-)

    SvaraRadera