lördag 26 september 2009

Äppelpaj


Skiva äpplen och lägg i en form

strö på socker och kanel efter smak



Blanda 175 g smält smör med 1 dl socker, 3 dl vetemjöl, ½ tsk bakpulver och 1 kryddmått salt. Smula över äpplena.

Grädda i 175 grader tills pajen fått fin färg.
Klar att avnjutas med glass eller vaniljsås.

Kan göras på alla bär & rabarber, men om man tar bär eller rabarber får man även ta lite potatismjöl som man blandar ut i sockret som strös över frukt/bär.
Jag brukar även byta ut lite av vetemjölet och ersätta med havregryn, solrosfrön är oxå gott att strö över innan den gräddas.
Ät och njut!

3 kommentarer:

  1. Hej vännen! Tack för tipset, den skall jag baka imorgon när mormor Lissie kommer på em-fika.
    /Lisa

    SvaraRadera
  2. Å här sitter jag och är sugen på pannacotta...

    SvaraRadera
  3. Mums, gu vad gott-mitt äppleträd får nog sätta av några äpplen i morgon och så ska jag smaka lite...

    SvaraRadera