söndag 1 november 2009

Fototriss - fruktig

Äntligen ett tema på fototriss som familjen kommer att uppskatta! Känns som om det var ett tag sedan detta passade men idag är det perfekt. Har även tidigare passat på att baka ihop en triss så oxå idag.

Temat på dagens fototriss är frukig. Min triss startade med en koll i fruktskålen och vad hittade jag där ...

... ja två vissna bananer är ju inte direkt något att hurra för, eller? Men om jag ...

... mosar dem med en kaffekopp socker, blandar dem med ½ hg smält smör och 4 msk grädde. Vispar ett ägg och blandar i ovanstående bananblandning innan jag blandar i 1 tsk vanlijsocker, 1 tsk bakpulver, 1 tsk bikarbonat samt 1 ½ kopp vetemjöl och häller allt i en smörad och bröad form. In i ugnen på 175 grader i ca 35 minuter så....

... kommer bananerna med all säkerhet att ätas upp;-))

20 kommentarer:

  1. Oh vad sugen jag blir att baka, det var längesedan jag åt banankaka.
    Härligt inspirerande triss!

    SvaraRadera
  2. Rolig triss. Perfekt sätt att använda gamla bananer... kakan ser riktigt smaskig ut :)

    SvaraRadera
  3. Känner igen det där...........bananer som är lite bruna på skalet är ju livsfarligt att äta, men i smoothies går det ju bra :-) /Anette

    SvaraRadera
  4. Vilken skön triss! Härligt! Sista bilden blir man sugen på. .)

    SvaraRadera
  5. Varför blir aldrig mina banankakor så där fina?? Dom blir bara kladdiga o äckliga.... Å banankaka (bananer också!) som är så goda!!! Har du kvar nåt till kvällsfikat?

    SvaraRadera
  6. Så vips fick vi ett recept på en god banankaka.. set tackar jag för.. fyndigt och bra.. tycker ja:-)

    SvaraRadera
  7. Vad den ser god ut- eller ska jag skriva såg?

    SvaraRadera
  8. Så flott at du fikk brukt de visne bananene på en så lur måte! Ser virkelig god ut, den kaken, og bananene forsvant. Takk for F-hilsen hos meg. Din F ser virkelig fantasifull ut.-Margit-

    SvaraRadera
  9. Kul idé med banankakan. Tack för receptet. Måste testa den en dag. Den ser god ut och jag älskar banankaka.

    SvaraRadera
  10. Trevlig triss där man undrar vad sista bilden blir eftersom du rör ihop något!

    SvaraRadera
  11. Foto nummer 3 blir favorit!!

    SvaraRadera
  12. det var en förvandling som heter duga, snyggt

    SvaraRadera
  13. Jag förstår att familjen uppskattade detta. Riktigt smaskiga bilder.

    SvaraRadera
  14. Verkligen ett lyckat "triss"-uppdrag!

    ...o jag känner mig verkligen nöjd med dagens O.O. bild tema/blå, det värmde ett DIF hjärta!

    Kramis!

    <;D

    SvaraRadera
  15. Det var ju ett prima förvandlingsnummer och en bra triss. :-)

    SvaraRadera
  16. Din andra bild är min favorit för den får mig att först haja till och sedan koppla om till tanken på något som är gott. Samtidigt är bilden en aning surrealistisk för det ser ut som om bananen flyter ut och sakta förvandlas hela till mosig sörja.Detta surrealistiska drag gillar jag.

    SvaraRadera