lördag 30 januari 2010

ABC i ord og bild - S


Ännu en vecka har passerat och nu är det dags igen! Veckans bokstav i ABC i ord og bilder är S. Denna bokstav passar perfekt i dessa tider för här i Sverige har frosseriet redan börjat även om fettisdagen är först den 16 februari.

Kärt barn har många namn men Semla är ett av dem, ett annat är hetvägg då äter man sin semla i en tallrik med varm mjöl i, ett annat ord är fastlagsbulle syftar till fastan som infaller i februari. En kär litterär koppling är Ture Svensson böckerna där Ture är en mycket kunnig semlefantast och ofta njuter av semlan. Själv har jag likt Ture upplevt att grädden lätt sätter sig på nostippen när man äter;-))

Jag bjuder på en semlekrans idag.

9 kommentarer:

  1. Jag gillar Ture men inte Temlor...

    Kompisen sa Messlor när jag var liten o det säger jag gärna också ;-)

    SvaraRadera
  2. Semlor är gott så länge det inte är mandelmassa i dem. Men det fins ju att köpa med annan fyllning som tur är... :)
    Härlig bild på Semlekransen!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Hå hå, det er lørdag og takk skal du ha.
    Dette er snadder

    SvaraRadera
  4. Brukar skippa mandelmassan, blir godare med mosad banan i tycker jag. Men men, smaken är ju som röven.


    klöven

    SvaraRadera
  5. Den ser virdunderlig god ut!!!

    SvaraRadera
  6. Å, vi alltid foretrekker til Stockholm på den tiden muye for å nyte en "roll" som Kåres et sted for den beste Semler i Stockholm, Et sted i Jakobsberg. De er store mektige og herlige med en stor latte til, Ha flåten helg videre. F

    SvaraRadera
  7. Åh ja se der! Den kringlen bare lyser av godhet og søthet...venter bare på å bli spist... mmmm...!!! Vann i min munn :-))

    SvaraRadera
  8. Oi en kjempestor fastelavensbolle. Nam dette så deilig ut! Ha en flott dag!

    SvaraRadera