söndag 12 april 2009

Fototriss - tidens tand

För några veckor sedan köpte jag mig en ny kamera. Har hittat många roliga fotobloggar här vilket glädjer mig. Idag har jag som en mycket glad amatör gett mig ut på jakt efter bilder för att delta i Fototriss - tidernas tand. Önskar mig gärna mängder av konstruktiva kommentarer så att jag kan utveckla mitt fotograferande.
Bilderna jag tagit är:
ett gravfält från yngre järnåldern (500 - 1050 e Kr) inte långt från där jag bor.

ett fäste för en bom
räcket på vår altan som även det sett sina bästa dagar











4 kommentarer:

  1. Hej AnneLie! Lite konstruktiv kritik?
    Du är duktig. Du ser motiv och väljer att göra bakgrunden suddig. Du har sinne för detaljer och ser helheter. Du ser det vackra i rost, sprickor och andra detaljer! Just att du gör bakgrunden suddig - det gör att bilden får både djup och fokus. Något du kan tänkta kring för att utveckla ännu mer, är något som kallas "tredjedelsregeln". För att göra bilden mer spännande/intressant kan man ibland lägga blickpunkten på det man vill visa i antingen högra eller vänstra kanten med just en tredjedel ifrån kanten.
    Något annat som är lite a och o är att när man tar en landskapsbild med en horisontlinje (t.ex en havslinje i bakgrunden) så måste man se till att den linjen är rak. Det går också att rätta till i efterhand, så det är ingen fara om man inte får den exakt rak i exponeringsögonblicket.

    Vilket redigeringsprogram använder du?

    Kram!
    Jag vill se mer bilder!

    SvaraRadera
  2. Visst är det roligt med en bra kamera! Och så himlans roligt med digitalkamerorna när man kan ta mängder av bilder o bara spara de bästa - vilken skillnad mot förr när varje misslyckad bild också kostade pengar...

    SvaraRadera
  3. VACKRA foto!!!

    Jag har också alltid gillat att fotografera. Men maken är ju lite fotograf och dottern är en hejare på att fotografera...så jag ska nog hitta nå´t annat tror jag...att göra. ;o)

    KRAM på Dig!

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker fototriss! Bilden i mitten är min favorit :-)

    SvaraRadera