söndag 31 maj 2009

Mors dag - grattis alla mammor

Tre mammor på en sten!
Syrran, mamma & jag.

Detta hittade jag på Wikipedia - tror inte att vare sig mina grabbar eller make har läst detta för här sitter jag och börjar bli lite småhungrig och alla övriga sover ;-))

Anvisningar till firande av Mors dag

  1. Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.
  2. Mor hälsas om morgonen med sång av barnen.
  3. Hon bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva.
  4. Henne beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete under den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska.
  5. Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där far i huset medverkar. Något vackert läses upp utantill, och hjärtats tack bringas Mor, som är hemmets sammanhållande kraft. Barnen utbedja sig Mors förlåtelse för ohörsamhet och bristande tacksamhet, för allt som vållat Mor sorg, suckar, bekymmer och svårigheter.
  6. Frånvarande barn hälsa Mor med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahålles för Mors dag.

ur broschyren "Anvisningar till firande av Mors dag" 1920, återgiven i Skånska Dagbladet 2008-05-25.

Å så kom jag då på att jag har ju oxå en mamma! Men igår fick hon faktiskt en bok av mig då jag vet att hon älskar att läsa och idag är hon ute på kusten i husvagnen å vad passar då bättre än att få ligga i solen och läsa i lugn och ro!!

Ha nu en riktigt bra dag alla♥ Å om någon mamma upplever att familjen följer ovanstående anvisningar så hoppas jag att ni delger oss detta!

Idag åker jag till Stockholm! Ska på möte på måndag men redan ikväll ska jag ha ett IRL möte med tre goda bloggvänner♥

4 kommentarer:

  1. Åh vad jag önskar att jag kunnar vara med! Men vi ses en annan gång!
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar speciellt slutet på punkt 5...

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga anvisningar!!!
    Att inte kvällstidningarna skrivit lite om detta???
    Kram

    SvaraRadera
  4. jag minns de gamla telegrammen som fanns avbildade i telefonkatalogen t om

    SvaraRadera