onsdag 20 maj 2009

Reserapport del 3


Idag var det så dags för lite kultur - så mot Van Gogh museet. Syrran och mamma ojjade sig lite övar att det kostade 15 Euro men jag måste säga att jag tyckte det var helt ok. Underbara tavlor - vi traskade runt nästan 2 timmar.








Efter besöket var de så dags för lunch. Vi gick in i en supermarket och köpte dryck, frukt, bröd och frukt. Detta tog vi med oss till Vondelpark - en härlig park där många Amsterdamsbor njuter av naturen samtidigt som de mumsar i sig sin lunchmacka. Även denna lunch kunde vi äta i solsken. Även fåglarna njöt av Vondelpark.

Nu var vi på uppdrag. Vi skulle äta Ben & Jerry glass. Vi fick traska på bra för att hitta detta vill jag lova. Vi satte oss ner vid en kanal och mumsade i oss glassen - och jisses vad god den var!

Tillbaka till blomstermarknaden - köpte fler lökar. Både till pappa och till syrrans svärföräldrar som lånat ut sin GPS som varit till så stor hjälp!

Vid middagstid tog vi oss mot China Town. På vägen dit var det lite extra aktion. Två cyklande poliser gjorde ett ingripande. I ett fönster såg vi oxå att Amsterdamsborna hade god litterär smak.

Tillslut hittade vi en Kina restaurang som vi kunde enas om att äta på! Jag testade något jag aldrig innan ätit - grodlår! Syrran och mamma tog två olika kycklingrätter så vi blandade friskt!

På hemvägen fick vi en känsla för vilket utbud det finns i Redlight district - genom en gränd såg vi en kvinna som i röda trosor och t-shirt stod i ett fönster och lockade och pockade mot varenda man som gick förbi! Det sägs att detta är ett av de äldsta yrkena i världen - men inte lockade det mig inte!
Tidig hemgång för nu var det dags att packa lite inför hemresan.

9.00 hade vi packat in allt i bilen och lämnade så Amsterdam bakom oss! För att öka spänningen lite så tändes såklart en varningslampa i bilen - "Motorsystem. Service erfordras". Efter lite koll med Sverige så rullade vi vidare för sålänge den inte lyste rött så...
Köpte oss lunchmackor på en Texacomack - passade på när vi hade ett toastopp. Mellan Bremen och Hamburg var det mängder med vägarbeten så det gick lite trögt!

Jag skulle så gärna fota ett rapsfält men tyvärr är det inte enkelt att stanna på motor- vägarna och skutta ut och ta ett och annat kort!
Men bjuder på ett som jag tog från bilen.
Innan vi lämnade Tyskland stannade vi på ett Calles för att köpa alkohol - så klart! Jag bunkrade upp så att vi bör klara oss i flera år;-)) Efter lite problem med att hitta nyckeln så gav vi oss av mot Puttgarderns färja mot Rödby - nästa färja var Helsingör till Helsingborg. Äntligen är vi så på Svensk mark igen! Klockan 01.00 var jag hemma och vår Road trip var så över för denna gång!

3 kommentarer:

  1. Men du, det var bra jobbat att köra hela vägen från Amsterdam på en dag! Vi har kört hem från Hamburg, via Oskarhamn, det var en dryg bilresa...

    Visst blir man glad av de gula rapsfälten - härliga färgklickar!

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder du tar! Du är duktig!

    Å tack för vykortet som kom igår -♥-

    SvaraRadera
  3. Klart en trevlig resa ni genomfört!!
    O Calles e´ju ett bra ställe!!
    Ha en skön helg nu!
    Kram♥

    SvaraRadera