söndag 21 juni 2009

Ungsbakad torsk med mozzarella


Fisk är inte alltid en höjdare i vår familj. Barnen har tröttnat på de där fyrkantiga fiskarna som man hittar i frysboxen på ICA torskblock. Då jag gillar fisk kämpar jag envist på med att hitta nya recept som håller måttet. Hittade ett recept i senaste Laga Lätt som jag testade idag. Fick gott betyg av familjen vilket räcker för mig;-))

Jag bjuder på receptet från Laga Lätt:
4 port
3 dl basmatiris
½ tsk salt
1 krm peppar
4 tinade torskfileér
1 ask körsbärstomater (250 g)
1 mozzarella (á 125 g)
20 g parmesanost
1 msk olivolja
1 kruka basilika
Gör så här:
1. Sätt ungen på 220 grader
2. Koka riset enligt förpackningen
3. Salta och peppra fisken - lägg i en ugnssäker form
4. Halvera tomaterna, strimla mozzarellan, riv parmesanosten och plocka basilikan
5. Ringla oljan på fisken, fördela tomat, mozzarella och parmesanost ovanpå. Toppa med några basilikablad.
6. Stek i mitten av ugnen 20 min. Toppa med resten av basilikan.
586 kcal/portion, 12 g fett, 37 g protein, 80 g kolhydrater

Kan vara värt att testa och hoppas verkligen att ni gillar det! Och om ni testar så låt mig gärna höra vad ni tyckte!

1 kommentar:

  1. Jag gillar att man gör lite trevliga smaker kring fisken... Torsken smakar ju inte alltid så mycket i sig själv. När vi var små var torsken inget speciell - fiskade man kunde man få torsk till middag. Idag är den rätt dyr.
    Barnen här hemma älskar lax. Så det försöker jag göra lite oftare. En dag i veckan äter vi fisk. Ska kanske prova ditt recept ändå. Det ser gott ut på bilden! Och receptet verkar ha goda ingredienser... Jag lovar att höra av mig när vi testat i familjen. Men vänta dig inte för högt betyg av barnen. De är liksom dina, lite svårflirtade när det gäller fisk (utom lax).

    Puss!

    SvaraRadera